A 60-as évek Amerikájában csodálatos
moziforradalom dúlt, ami a következő húsz évre kijelölte az
Aranykor utáni mainstream film útját. Ezzel egy időben - a
moziválság áldásos tevékenysége révén - a B filmek
eszeveszett tömeggyártása kitűnő alternatívát teremtett, ez
pedig a filmszínházak, a forgalmazás terén is reformokat hozott.
A tehetősebb réteg járhatott tovább a vörös szőnyeggel, míves
boltívekkel és nett személyzettel rendelkező filmpalotákba, a
romantikus lelkületűek a Plymouth Fury kényelmes ülésén
vihették mátkájukat a legközelebbi autósmoziba, míg a
földönfutó söpredék fillérekért ülhetett be akár egész
napra a lepukkant negyedek koszos utcáinak sarkán található
„grindhouse” mozikba. Itt nem állt fenn a veszélye, hogy a néző
véletlenül egy új hullámos francia művészfilmbe ütközik,
ellenben bárki nyakig merülhetett a vásznon és a nézőtéren
egyaránt megjelenő energetizáló, balneológiai jelentőséggel
bíró erőszak, illetve csöcstengerben. Isten a tanúm, ha létezne
ma ilyen hely, én bizony ki nem jönnék onnan.
Az itt vetített filmek minősége sok
esetben megkérdőjelezhető volt, de ha engem kérdezel, mára
klasszikussá érett mind. Egy olyan időszak legőszintébb filmjei, amit
a filléres digitális kamerák teremtette hétmilliárd filmrendező
korában már csak csodálattal lehet szemlélni. Szerencsére
visszasírni nem muszáj, hiszen ránk maradt egy kolosszális
szemétdomb, ahonnan bátran csipegethetünk magunknak alkalmi
celluloidmérget, elfogyni biztos nem fog.
Nem is tudom hirtelen, hogy létezik -e
ékesebb példa a jelenség személtetésére, mint az 1970-es
keletkezésű I Drink Your Blood. Korának egyik legbrutálisabb
alkotása, ami habzó szájú dührohammal ajándékozott meg cenzort
és nézőt egyaránt, majd méltán tett szert kult státuszra
fél-amatőr mivolta, az elképesztően rossz színészi játék és
borzasztó dilettáns rendezés ellenére (pedig, ahogy az IMDb-ről
megtudtam, a direktor úr büszkélkedhet a világ első 35mm-re
forgatott egész estés melegpornójával, az pedig elég komoly
fegyvertény), avagy többek között ezek miatt. A nem sokkal később
gomba módra szaporodó rape 'n' revenge filmek egyik előfutárának
is tekinthető a kiindulópont (a renegát itt nem különböző
fegyverekkel teljesíti be bosszúját, hanem egy veszett kutya
vérével édesített lakomával kínálja az erőszaktevőket, hogy
aztán ők kegyetlenül begőzölve trancsírozzák fel egymást –
mondjuk úgy, félsikerrel jár), emellett sátánista szekta is
akad, melyek szintén komoly népszerűségnek örvendő felekezetek
voltak akkoriban. Felajzott, veszett, pszichopata, sátánista hippik
a jóravaló kisváros polgárai ellen (már ha városnak lehet
nevezni egy 40 fős lakosságú települést)? Békejel meg virágok,
mi? Szívemnek kedves moslékmócsing.
+copy.jpg)
Ha volt valami, ami egy grindhouse
falai között főszerepet játszott a csöcsök, seggek, pinák,
vér, belsőségek, nemi erőszak, automata fegyverek és ökölharcok
mellett, azok a nagy, amerikai verdák voltak. Megjelentek hát a
kocsik és a sátánista szekták, sőt a kocsikon közlekedő sátánista szekták is, mint a Race With The Devil
esetében, ahol Peter Fonda és barátai menekülnek előlük
fejvesztve, szupermodern lakókocsijuk börtönében. Egészen kiváló
film, nem túl erőszakos, de egyetlen percre sem unalmas, csillagos
ötös hangulattal. Némileg szokatlan, hogy tudunk azonosulni a
bőrüket menteni próbáló hősökkel, ezzel együtt pedig meg is
jelent a feszültség, ami a mai napig ottmaradt, rajta a
celluloidtekercsen és (gondolom) leginkább azok emlékeiben, akik a
megfelelő korban látták a filmet.

Az 1979-es The Warriors egy közeljövőben
játszódó gettófilm, egyike a korszak legjobb darabjainak.
Nevezhetnénk „ifjúsági exploitationnek”, ha nem volna kurva
nagy hülyeség ilyet mondani. A filmben felfedezhető minden
zsánerelem (tudom, tudom, az exploitation nem egy műfaj), de egyik
sem túl explicit módon, hanem az egyébként csont egyszerű
cselekmény mozgatórugójaként. Rengeteg társával ellentétben ez
a film, ha nagy vonalakban is, de törődik olyan bagatell
apróságokkal, mint a karakterrajz és a mondanivaló (utóbbi
mondjuk igen naiv, hősies kiáltvány a becsület és bátorság
nevében). Ez szolgáltatja azt a szívet, ami miatt mai napig
képes hatni az érzelmekre, és ami miatt tökéletesen érthető,
hogy sokan kedvenc filmjükként tartják számon Walter Hill egyik
legjobb villantását. Emellett minden idők egyik legmenőbb
képregényfilmje, annak ellenére, hogy nem képregény szolgáltatta
az alapot hozzá.
És a The Exterminator? Ó Istenkém,
mily' csodás alkotás! Olyan végtelenül primitív, mocskos és
brutális, hogy nélküle talán az egész ciklus „szebb” fényben
pompázna ma. Kérdés, hogy az kinek volna jó? Harry Callahan? Értelmiségi
Gandhi-szimpatizáns. Paul Kersey? Vajszívű tanonc.
Itt van (a teljesen hiteltelenül megformált) John Eastland, akivel
tényleg nem éri meg packázni! Miután barátjának hátát
kiskertté formálja néhány huligán egy kézi gereblyével, ő
bepöccen és szétlő, ledarál (szó szerint), eléget, vagy épp
patkányokkal falat fel mindenkit, aki az útjába kerül. Ha meg
senki nem kerül, akkor ő megy a ramazúri elébe. Gyönyörű film, lángszóróval
melengeti a szívemet.




1970: I Drink Your Blood 7/10
1974: They Call Her One Eye 6/10
1975: Race With The Devil 8/10
1977: The Car 5/10
1979: The Warriors 9/10
1980: The Exterminator 8/10
2011: Hobo With A Shotgun 9/10
2011: Father's Day 7/10
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése